Menu

JOIN DISCORD
0 Leden Online
JOIN 0 ONLINE SPELERS play.dusdavidgames.nl
Wat is er Nieuw?
Welkom op DusDavidGames! Welkom op bij de DusDavidGames Community! Om deel te nemen aan ons forum en content te kunnen plaatsen dien je jezelf eerst te registreren! Klik hiervoor op de knop "Registeren" en volg de stappen in het volgende scherm. Heb jij al een account op onze community? Druk dan op de knop "Inloggen". Veel plezier!

Uitleg UITLEG - VAMPIEREN VAN VAKKERDAM

DDG Server

DusDavidGames
DDG Forum – Vampieren van Vakkerdam

Dag burgers en vampieren!

Wellicht dat de titel sommige van jullie al iets doet vermoeden en sommigen ook totaal niks zou zeggen. Vampieren is een variant op Weerwolven van Wakkerdam. Dit is een van oudsher kaartgame waarbij roleplay een zéér belangrijk element is. Deze kaartgame is echter ook zeer populair op meerdere fora, waarbij ieder zijn eigen variant heeft!

Vampieren van Vakkerdam is een spel waarbij iedere deelnemer een eigen rol krijgt toegewezen. De spelleiders (MerelMine en Alyvax) zullen deze rollen compleet willekeurig verdelen. Deze rollen kunnen tig variaties hebben, maar we beginnen met de basis. Je hebt één goed team en één slecht team. Het goede team zijn in de roleplay ‘burgers’, het slechte team zijn in de roleplay ‘vampieren’.

Nu je weet wat het doel is van het spel, zullen we het verhaal introduceren.

Het verhaal
We nemen je mee naar een rustig dorpje diep in het bos, Vakkerdam. Vakkerdam stond bekend om zijn spookverhalen, vooral in deze tijd van het jaar. Een dichte mist hing rond het dorp. Bewoners waren bang het dorp te verlaten, angstig om de weg kwijt te raken en nooit meer terug te komen. Het bos kende veel geluiden, de ene keer klonk de vrolijke vogel, de ander de afgrijselijke grom van een beer. Bij elk takje dat brak en blaadje dat viel stonden de bewoners op scherp.
Iedereen bleef ‘s nachts binnen en waagde zich niet op de straten. Het duurde niet lang of de spookverhalen werden verspreid en al gauw begon men te speculeren en te beschuldigen. Er zouden silhouetten ‘s nachts gezien zijn op het kerkhof, kippen werden ‘s ochtends dood aangetroffen en langzaam maar zeker werd het weer slechter.
Op een avond gebeurde hetgeen waar iedereen bang voor was: een inwoner van Vakkerdam was verdwenen. Het gerucht ontstond dat er vampieren aanwezig waren onder de bewoners.
De ochtend daarna kwamen de inwoners bij elkaar en besloten dit probleem gelijk op te lossen. Echter wist niemand wie een vampier was en wie niet. Hierom werd er elke avond iemand gelyncht, wat besloten was, in groot verdriet en angst, door de inwoners zelf. Elke ochtend kwam men bijeen om te besluiten wie die avond gelyncht zou worden en waarom. In deze discussies liepen de vuren hoog op.
Het grootste probleem van allemaal: niemand wist of er een schuldige vampier of goedaardige burger werd gelyncht.

Natuurlijk, de vampieren probeerde er alles aan te doen om zelf niet gelyncht te worden. Zij beschermden elkaar namelijk tijdens de lynchdiscussies. Want zij wisten wel, wie burger was en wie er een vampier was. Ook gingen de vampieren ’s avonds, als iedereen sliep, een huis naar binnen van een van de burgers. Deze werd in die avond op brute wijze geluncht. Meestal ging dit samen met een stukje kaas en een klein wijntje, om de bloedsmaak enigszins te verlichten. In de middag gingen de vampieren weer gezellig bij de lynchdiscussies zitten, alsof er niks was gebeurd.

Dit is het verhaal dat in deze ‘test’-ronde van vampieren van Vakkerdam zal worden gehanteerd. Zoals je leest, kunnen de vampieren ’s avonds iemand lunchen, en de burgers kunnen overdag discussiëren en stemmen wie er wordt gelyncht. De vampieren kunnen elke avond iemand lunchen, door een DM naar de spelleiders (MerelMine en Alyvax) te sturen. De vampieren mogen ook discussiëren met elkaar wie er geluncht moet worden. Dit vindt plaats in een speciaal DM-gesprek met de spelleider. Dit is ook de enige plek waar de vampieren met elkaar mogen discussiëren. Als de vampieren er niet uitkomen wie er geluncht moet worden, bepaald de Hoofd-Vampier dit. Deze wordt door de vampieren op de éérste avond aangewezen. Hij/zij zal dus altijd bepalen in overleg met de andere vampieren, wie er gelyncht wordt.

Ook zal elke avond iemand gelyncht worden. De vampieren en de burgers mogen beiden stemmen tijdens de lynch. De discussie over wie er gelyncht wordt, vindt plaatst in het discussietopic van deze ‘test’-ronde op het forum. Alleen hier mag gediscussieerd worden.
Het is dus ten strengste verboden om buiten dit topic te speculeren over de lynch! Dus ook via privé-DM’s of TS is dit ten strengste verboden!
Elke dag, vóór 16:00
, dienen alle stemmen ingeleverd te worden bij de spelleiders (MerelMine en Alyvax). Dit kan via een DM op het DDG Forum. Degene met de meeste stemmen, wordt gelyncht en ligt uit het spel. Een speler die geluncht of gelyncht is, mag ook niet meer posten in de vampier-topics.

Basisregels:
- Elke speler dient minstens twee posts per dag te plaatsen in het discussietopic (meer dan twee is dus zeker toegestaan, hoe meer er gepost wordt, hoe leuker het spel!)
- Dit is roleplay, speel het spelletje dus mee!
- Je rol vertellen aan iemand is ten strengste verboden. Hierop staat directe uitsluiting van deze ronde en de volgende ronde Vampier/Vampieren.
- Je stem niet op tijd inleveren is ook uitsluiting van deze ronde. Stem dus altijd. Blanco stemmen zijn niet toegestaan.
- Als je één dag niet kan stemmen (eenmalig mag dit in de hele ronde), mag je eenmalig je stem voor deze en de volgende ronde doorgeven, ook al moet er deze ronde nog gelyncht worden.
- De spelleiders mogen hints geven, maar zullen nooit actief deelnemen in de discussie. Deze hints zijn bedoeld om de discussie op gang te houden.
- Je mag in het topic zeggen op wie je in DM hebt gestemd voor de lynch, echter mag je hier ook over bluffen.
- Elke stem voor de lynch moet om 16:00 zijn geleverd.
- Elke stem voor de lunch moet om 20:30 zijn ingeleverd.

Speltips:
- Als je iemand verdenkt, ga dan de discussie aan met die persoon in het discussietopic, zo kun je een doordachte stem uitbrengen tijdens de lynch. Vraag bijvoorbeeld waar die bijvoorbeeld ’s-avonds was of op wie die stemde tijdens de lynch?
- Het is roleplay, wordt dus niet boos als je gelyncht wordt. Dit heeft namelijk meestal een goede reden.
- Wees actief in het discussietopic, als je namelijk inactief bent, is de kans groot dat je al gauw wordt gelyncht.
- Vampieren gaan wellicht het hele spel over van alles bluffen. Als je doorvraagt, kun je ze wellicht ontmaskeren?
- Vampieren zullen altijd proberen een burger de lynchen en te lunchen. Dit is namelijk een dubbelslag op één avond. Als je kartelvorming ziet, heb je misschien wel de vampieren ontdekt? Ontdek je ze? Meldt dit dan in het discussietopic met je verdenking. Bijvoorbeeld: “Jan en Willem stemmen altijd op dezelfde persoon en maken altijd beide één persoon zwart, misschien zijn zij wel vampieren?”
- Burgers kennen elkaar niet, vampieren wel. Hou hier dus rekening mee!
- Als de helderziende iemands rol opvraagt, mag hij/zij dit niet zomaar direct roepen in het topic.

De rollen:
Burgerteam/Goede team
Burger
: Een burger kan alleen een stem uitbrengen tijdens de lynch en meediscussiëren. Verder kan een burger niks bijzonders.

Beul: De beul mag éénmalig iemand vermoorden in het spel. Echter is hij/zij zeer opvallend. Hij zal namelijk op klaarlichte dag toeslaan. Iedereen ziet dit en weet meteen daardoor wie de beul is.

Dorpsgek: De dorpsgek kan iedere oneven nacht (1,5,7,9 et cetera) de rol van 3 spelers opvragen. De rollen van deze spelers zal de dorpsgek in random volgende krijgen. Waardoor hij/zij niet weet wie precies welke rol heeft, maar wel een indicatie.

Priester
: De priester kan op één avond een speler redden. Als hij voor 16:00 de naam van de speler stuurt en de speler wordt gelyncht of geluncht op die avond, zal hij in leven blijven.

Jager
: De jager kan iemand mee zijn graf in nemen. Als de Jager wordt vermoord en de jager heeft per DM een speler doorgegeven die mee het graf in gaat (dit mag de jager aanpassen en al in de éérste ronde doorgeven).

Helderziende
: De helderziende mag elke dag van één speler zijn of haar team opvragen bij de spelleider. Dit kan dus het ‘goede’ team zijn of het ‘slechte’ team.

Burgemeester
: De eerste ronde moeten alle spelers ook een burgemeester kiezen. Dit moet om 14:30 via een DM aan de spelleiders. De stem van de burgemeester tijdens de lynch zal altijd dubbel tellen. De burgemeester kan ook een vampier zijn.

Cupido
: Cupido kan twee mensen met zijn pijlen raken. Dit betekent dat deze twee spelers de rest van het spel aan elkaar verbonden zijn. Dit moet cupido al doen in de eerste nacht. Dit betekent voor de twee spelers dat deze aan elkaar verbonden zijn, maar weten elkaars rollen niet. Als de één dood gaat, zal de ander ook dood gaan. Na de eerste ronde wordt cupido dus een gewone burger. Cupido moet op de eerste dag een DM sturen naar de spelleiders wie hij raakt.

Zielsverwanten
: Zielsverwanten weten elkaars rol en zijn altijd goed. De spelleiders bepalen dit. De zielsverwanten krijgen ook een eigen DM-gesprek met de spelleiders erin, waar ze met elkaar mogen discussiëren. Alleen de zielsverwanten en de vampieren mogen in een speciaal DM-gesprek met de spelleider overleggen. Voor de rest mag niemand dit doen. De zielsverwanten kunnen dus bijvoorbeeld zielsverwanten en burger en burgemeester zijn of zielsverwanten en helderziende, als voorbeeld. Dit wordt compleet random gekozen.

Vampierenteam/Slechte team
Vampier
: De vampier mag elke avond meediscussiëren wie er geluncht moet worden. Uiteindelijk kiest de Hoofd-Vampier na overleg wie er daadwerkelijk wordt geluncht.

Hoofd-Vampier: De Hoofd-Vampier kiest altijd wie de vampieren lunchen. De Hoofd-Vampier wordt de eerste ronde gekozen door de vampieren zelf. Bij gelijk spel bij de wolven, wijzen de spelleiders random een Hoofd-Vampier aan tussen de vampieren die de meeste stemmen hebben.

Conversie Vampier: De conversie vampier mag zelf bepalen of hij/zij zich aansluit bij de vampieren of bij de burgers. Hij/zij krijgt dan de rol burger of vampier. Dit mag de conversie vampier op elk moment in het spel bepalen (dit betekent dus dat de 1/5 verhouding in het spel niet meer standhoudt!).

Vampier in schaapskleren: Als een burger de rol opvraagt van deze vampier, zal het antwoord altijd zijn ‘burger’. Dit betekent dat de helderziende en dorpsgek bij het opvragen van de rol van deze vampier, het antwoord ‘burger’ zullen krijgen.

Neutrale rollen
Als de verdeling van goed en slecht niet eerlijk kan worden verdeeld, zal deze rol erbij komen.
Grafrover: De grafrover is in het begin neutraal. Echter kan deze, na een lynch, de rol van een speler overnemen. Dit betekent dat de grafrover vanaf heden die rol overneemt en ook bij dat team behoort. Dit kan per DM aan de spelleiders worden gemeld door de grafrover.

In dit spel streven we naar 15 à 25 actieve deelnemers. Echter zouden 10 actieve deelnemers ook kunnen. Elke avond zullen er twee mensen het spel verlaten. Eerst via de lynch, daarna via de lunch. Elke dag zal rond 18:00 bekend worden wie er gelyncht is. De spelleiders (MerelMine en Alyvax) zullen dan bekend maken wat de rol van degene was, dat geldt tevens voor na de lunch. De vampieren winnen als er evenveel burgers als vampieren in het spel zijn, de burgers winnen als alle vampieren uit het spel zijn verdreven.

Heel veel spelplezier! Je kunt je aanmelden in een forumpost hieronder! Je rol zal compleet random gekozen worden. Echter mag je per DM een voorkeur aangeven voor één rol, omdat dit een ‘test’-ronde is.

Good luck!
 
Top