1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uitleg UITLEG - Weerwolven van Wakkerdam

Discussie in 'Weerwolven van Wakkerdam' gestart door Carfferd, 29 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carfferd
    Offline

    Carfferd Sys. Admin
    Event Manager Sys. Admin Forum Moderator Minetopia Staff

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    766
    Leuk Bevonden:
    160
    [​IMG]

    Dag Burgers en weerwolven!


    Wellicht dat de titel sommige van jullie al iets doet vermoeden en sommige ook totaal niks zou zeggen. Weerwolf van Wakkerdam is van oudsher een kaartgame waarbij roleplay een zéér belangrijk element is. Deze kaartgame is echter ook zeer populair op meerdere fora, vandaar dat het mij leuk lijkt om dit spel eens te spelen op het DDG forum. Daarbij zal ik het eerste ‘test’ potje gaan leiden, om te kijken hoe het spel verloopt.

    Het spel
    Weerwolf van Wakkerdam is een spel waarbij iedere deelnemer een eigen rol krijgt toegewezen. De spelleider (ik) zal deze rollen compleet random verdelen. Deze rollen kunnen tig variaties hebben, maar we beginnen met de basis. Je hebt één goed team en één slecht team. Het goede team wordt voor de gemakkelijkheid even het ‘burgerteam’ genoemd. Het burgerteam bestaat uit 4/5 van de deelnemers in het spel. In het burgerteam zijn meerdere rollen, hierover leg ik later meer uit! Daarnaast heb je ook het slechte team, de ‘weerwolven’. 1/5 van de deelnemers is een weerwolf. Normaal gesproken maakt de spelleider dit niet bekend, maar om het spel niet te ingewikkeld te maken in de ‘test’-ronde, doen we dit nu wel.

    Het verhaal
    Nu je ongeveer weet waaruit de groepen bestaan, zal ik meer richting het verhaal gaan. Wakkerdam (een dorp) is altijd een zeer rustig dorpje geweest. De burgers kochten elke dag brood bij de bakker en kochten vlees bij de slager. ’s Avonds werd er altijd een kampvuur georganiseerd bij Boer Tom. Op zijn erf gingen alle inwoners van Wakkerdam gezellig buurten met elkaar. Iedereen had het leuk onder elkaar en niemand was bang. Echter, op één avond, gebeurde het onmogelijke. Er kwam niemand meer bij boer Tom. Niemand durfde meer over straat te gaan en men speculeerde erop los. Er zouden namelijk weerwolven rondlopen ’s avonds in Wakkerdam. Elke avond verslonden deze weerwolven op brute wijze een inwoners uit Wakkerdam. Het dorp was niet meer zoals het ooit was. De inwoners uit Wakkerdam wilde de weerwolven uitroeien, om zo de vrede in het dorp te herstellen. Echter…. was er één groot probleem, niemand wist wie de weerwolven waren. Zélfs de buurman kon een weerwolf zijn. Daarom werd besloten elke avond óók één iemand te doden, ook wel “lynchen” genoemd. De inwoners van Wakkerdam kwamen overdag bijeen, om te discussiëren over wie er gelyncht moest worden en waarom. Dit waren altijd felle discussies. En het erger was nog, niemand wist eigenlijk zeker of men een weerwolf of een burger lynchte. Dit wist men pas als diegene gelyncht was.

    Natuurlijk, de weerwolven probeerde er alles aan te doen om zelf niet gelyncht te worden. Zij beschermde elkaar namelijk tijdens de lynchdiscussies. Want zij wisten wel, wie burger was en wie er een weerwolf was. Ook gingen de weerwolven ’s avonds, als iedereen sliep, een huis naar binnen van een van de burgers. Deze werd in die avond op brute wijze vermoord, oftewel “geluncht”. Meestal ging dit samen met een stukje kaas en een klein wijntje, om de bloedsmaak enigszins te verlichten. In de middag gingen de weerwolven weer gezellig bij de lynchdiscussies zitten, alsof er niks was gebeurd.

    Dit is het verhaal dat in deze ‘test’-ronde van Weerwolven van Wakkerdam zal worden gehanteerd. Zoals je leest, kunnen de weerwolven ’s avonds iemand lunchen en de burgers kunnen overdags discussiëren en stemmen wie er wordt gelyncht. De weerwolven kunnen elke avond iemand lunchen, door een DM naar de spelleider (ik) te sturen.

    Lunchen
    De weerwolven mogen ook discussiëren met elkaar wie er geluncht moet worden. Dit vindt plaats in een speciaal DM-gesprek met de spelleider. Dit is ook de enige plek waar de weerwolven met elkaar mogen discussiëren. Als de weerwolven er niet uitkomen wie er geluncht moet worden, bepaald de Hoofd-Weerwolf dit. Deze wordt door de weerwolven op de éérste avond aangewezen. Hij/zij zal dus altijd bepalen in overleg met de andere weerwolven, wie er geluncht wordt.

    Lynchen
    Ook zal elke avond iemand gelyncht worden. De weerwolven en de burgers mogen beiden stemmen tijdens de lynch. De discussie over wie er gelyncht wordt, vindt plaats in het discussietopic van deze ‘test’-ronde op het forum. Alleen hier mag gediscussieerd worden. Het is dus ten strengste verboden om buiten dit topic te speculeren over de lynch! Dus ook via DM’s of TS is dit ten strengste verboden! Elke dag, vóór 16:00, dienen alle stemmen ingeleverd te worden bij de spelleider (ik). Dit kan via een DM op het DDG Forum. Degene met de meeste stemmen, wordt gelyncht en ligt uit het spel. Een speler die geluncht of gelyncht is, mag ook niet meer posten in de weerwolf topics.

    Basisregels:
    - Elke speler dient minstens één post per dag te plaatsen in het discussietopic (meer dan één is dus zeker toegestaan, hoe meer er gepost wordt, hoe leuker het spel!)
    - Dit is roleplay, speel het spelletje dus mee!
    - Je rol vertellen aan iemand is ten strengste verboden. Hierop staat directe uitsluiting van deze ronde en de volgende ronde Weerwolf.
    - Je stem niet op tijd inleveren is ook uitsluiting van deze ronde. Stem dus altijd. Blanco stemmen zijn niet toegestaan.
    - Als je één dag niet kan stemmen (eenmalig mag dit in de hele ronde), mag je eenmalig je stem voor deze en de volgende ronde doorgeven, ook al moet er deze ronde nog gelyncht worden.
    - De spelleider mag hints geven, maar zal nooit actief deelnemen in de discussie. Deze hints zijn bedoeld om de discussie op gang te houden.
    - Je mag in het topic zeggen op wie je in DM hebt gestemd voor de lynch, echter mag je hier ook over bluffen.
    - Elke stem voor de lynch moet om 16:00 zijn geleverd.
    - Elke stem voor de lunch moet om 20:30 zijn ingeleverd.

    Speltips:
    - Als je iemand verdenkt, ga dan de persoonlijke discussie aan in het discussietopic, zo kun je een doordachte stem uitbrengen tijdens de lynch. Vraag bijvoorbeeld waar die ’s avonds was of op wie die stemde tijdens de lynch?
    - Het is roleplay, wordt dus niet boos als je gelyncht wordt. Dit heeft namelijk meestal een goede reden.
    - Wees actief in het discussietopic, als je namelijk inactief bent, is de kans groot dat je al gauw wordt gelyncht.
    - Weerwolven gaan wellicht het hele spel over van alles bluffen. Als je doorvraagt, kun je ze wellicht ontmaskeren?
    - Weerwolven zullen altijd proberen een burger te lynchen en te lunchen. Dit is namelijk een dubbelslag op één avond. Als je kartelvorming ziet, heb je misschien wel de weerwolven ontdekt?
    - Burgers kennen elkaar niet, weerwolven wel.
    - Als de helderziende iemands rol opvraagt, mag hij/zij dit niet zomaar direct roepen in het topic. Het is namelijk roleplay.

    De Rollen:
    Burgerteam/Goede team
    Burger: Een burger kan alleen een stem uitbrengen tijdens de lynch en mee discussiëren. Verder kan een burger niks bijzonders.
    Beul: De beul mag éénmalig iemand vermoorden in het spel. Echter is hij/zij zeer opvallend. Hij zal namelijk op klaarlichte dag toeslaan. Iedereen ziet dit en weet meteen daardoor wie de beul is.
    Dorpsgek: De dorpsgek kan iedere oneven nacht (1,5,7,9 et cetera) de rol van 3 spelers opvragen. De rollen van deze spelers zal de dorpsgek in random volgorde krijgen. Waardoor hij/zij niet weet wie precies welke rol heeft, maar wel een indicatie.
    Priester: De priester kan op één avond een speler redden. Als hij voor 16:00 de naam van de speler stuurt en de speler wordt gelyncht of geluncht op die avond, zal hij in leven blijven.
    Jager: De jager kan iemand mee zijn graf in nemen. Als de Jager wordt vermoord en de jager heeft per DM een speler doorgegeven, zal deze mee het graf in gaan (dit mag de jager aanpassen en al in de éérste ronde doorgeven).
    Helderziende: De helderziende mag elke dag van één speler zijn of haar team opvragen bij de spelleider. Dit kan dus het ‘goede’ team zijn of het ‘slechte’ team.
    Burgemeester: De eerste ronde moeten alle spelers ook een burgemeester kiezen. Dit moet om 14:30 via een DM aan de spelleider. De stem van de burgemeester tijdens de lynch zal altijd dubbel tellen. De burgemeester kan ook een weerwolf zijn.
    Cupido: Cupido kan twee mensen met zijn pijlen raken. Dit betekent dat deze twee spelers de rest van het spel aan elkaar verbonden zijn. Dit moet cupido al doen in de eerste nacht. Maar weten elkaars rollen niet. Als de één dood gaat, zal de ander ook dood gaan. Na de eerste ronde wordt cupido dus een gewone burger.
    Zielsverwanten: Zielsverwanten weten elkaars rol en zijn altijd goed. De spelleider bepaald dit. De zielsverwanten krijgen ook een eigen DM-gesprek met de spelleider erin, waar ze met elkaar mogen discussiëren. Alleen de zielsverwanten en de weerwolven mogen in een speciaal DM-gesprek met de spelleider overleggen. Voor de rest mag niemand dit doen. De zielsverwanten kunnen dus bijvoorbeeld zielsverwanten en burger en burgemeester zijn of zielsverwanten en helderziende. Dit wordt compleet random gekozen.

    Weerwolventeam/Slechte team

    Weerwolf: De weerwolf mag elke avond meediscussiëren wie er geluncht moet worden. Uiteindelijk kiest de Hoofd-Weerwolf na overleg wie er daadwerkelijk wordt geluncht.
    Hoofd-Weerwolf: De Hoofd-Wolf kiest altijd wie de wolven lunchen. De Hoofd-Wolf wordt de eerste ronde gekozen door de wolven zelf. Bij gelijk spel bij de wolven, wijst de spelleider random een Hoofd-Wolf aan tussen de wolven die de meeste stemmen hebben.
    Conversie Weerwolf: De Conversie Weerwolf mag zelf bepalen of hij/zij zich aansluit bij de weerwolven of bij de burgers. Hij/zij krijgt dan de rol burger of weerwolf. Dit mag de Conversie Weerwolf op elk moment in het spel bepalen (dit betekent dus dat de 1/5 verhouding in het spel niet meer standhoudt!).
    Weerwolf in schaapskleren: Als een burger de rol opvraagt van deze wolf, zal het antwoord altijd zijn ‘burger’. Dit betekent dat de helderziende en dorpsgek bij het opvragen van de rol van deze weerwolf, het antwoord ‘burger’ zullen krijgen.

    Neutrale rollen
    Als de verdeling van goed en slecht niet eerlijk kan worden verdeeld, zal deze rol erbij komen.
    Grafrover: De grafrover is in het begin neutraal. Echter kan deze, na een lynch, de rol van een speler overnemen. Dit betekent dat de grafrover vanaf heden die rol overneemt en ook bij dat team behoort. Dit kan per DM aan de spelleider worden gemeld door de grafrover.

    Algemeen
    In dit spel streven we naar 15 à 25 actieve deelnemers. Echter zou 10 actieve deelnemers ook kunnen. Elke avond zullen er twee mensen het spel verlaten. Eerst via de lynch, daarna via de lunch. Elke dag zal rond 18:00 bekend worden wie er gelyncht is. De spelleider (ik) zal dan bekend maken wat de rol van degene was, dat geldt tevens voor na de lunch. De weerwolven winnen als er evenveel burgers als weerwolven in het spel zijn, de burgers winnen als alle weerwolven uit het spel zijn verdreven.


    Heel veel spelplezier! Je kunt je aanmelden in een forumpost hieronder! Je rol zal compleet random gekozen worden. Echter mag je per DM een voorkeur aangeven voor één rol, omdat dit een ‘test’-ronde is.

    Aanmelden voor het event kan door een bericht achter te laten in dit topic:
    https://forum.dusdavidgames.nl/threads/aanmeldtopic-weerwolven-van-wakkerdam.85540/

    Good luck!
     
    #1 Carfferd, 29 jan 2018
    Laatst bewerkt: 30 jan 2018
    ChocoMel_ en ''Amélie'' | GekkeAmelie vinden dit leuk.
  2. Carfferd
    Offline

    Carfferd Sys. Admin
    Event Manager Sys. Admin Forum Moderator Minetopia Staff

    Lid geworden:
    13 apr 2014
    Berichten:
    766
    Leuk Bevonden:
    160
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina